Subscribe Us

KELAS ONLINE INFOGRAPHIC BERSAMA JOE NAJIB (JN)

Assalamualaikum,

Cerita tentang kelas online Infographic menggunakan MS PowerPoint bersama Joe Najib (JN), jadi sepanjang hari sabtu lepas berbaloilah dapat mengisi masa dengan satu lagi ilmu. Syukur, alhamdullilah dengan rezeki ini.

(i)

Sebenarnya kelas ini secara face to face, memandangkan pandemik meningkat secara tiba-tiba pihak pengurusan telah memberi cadangan untuk buat secara online atau secara face to face dalam bulan November ini. Tapi aku pilih untuk secara online. Online pun okay sebab apa yang diterangkan memang jelas dan padat. "He walks the talk".
(ii)

Serious kelas yang tidak membosankan, bila belajar macam kita rasa nak lagi tips. Ini aku kongsi agenda kelas selama lebih kurang 3 jam ini.
Banyak perkongsian tips dan cara yang berguna untuk kita buat sesuatu content seperti apa elemen yang perlu ada, statistik elemen, proses, fakta dan timelines (yang ini kalau kerja disektor perbankan memang banyak guna).

Ini contoh infographic hasil dari PowerPoint. Tengoklah hasilnya memang awesome!
Sebenarnya kita perlu kreatif untuk menggunakan function yang ada dalam PowerPoint tersebut. Pemilihan warna juga penting untuk menarik perhatian pembaca dan audience. Jika hendak mendapatkan presentation yang jelas dan cantik kena ikut langkah demi langkah yang diberikan supaya presentation kita itu tidak tersasar dengan perkara yang mengarut. Jangan hentam keromo saja ya!

Sebelum memulakan ini ada tips dan checklist yang membantu kita untuk memasukkan elemen yang dikehendaki.
Ini pula pemilihan tone dan feel yang terdiri dari colours, background, typeface dan shapes.
Ini hasil dari latihan dan kelas Infograhic JN ini. Menggunakan teknik random shapes.
***
Jika berminat untuk mendaftar kelas JN ini bolehlah selalu layari FB JN tekan link ini.

Catat Ulasan

0 Ulasan