Subscribe Us

Things To Do In Japan : Golden PavilionTemple Dan Gion Di Kyoto, Japan

Assalamualaikum,

Mari aku bawa berjalan di Kyoto. Salah satu tempat wajib untuk dikunjungi ialah Golden Pavilion Temple yang terkenal dengan istana emas.
Kinkaku-Ji
Kyoto merupakan bandar tertua dan penuh bersejarah. Kyoto dahulu merupakan pusat pentadbiran Jepun sebelum perpindah ke Tokyo. Bangunan di Kyoto masih mengekalkan ciri-ciri budaya Jepun dan salah satunya ialah Golden Pavilion Temple. Seni bina penuh unik dan bangunan tersebut dibina dan disalut menggunakan emas. 

Kalau anda mengambil gambar berlatarbelakangkan Golden Pavilion Temple ini wajah anda juga terkena seri kilauan emas bangunan tersebut. Cewah, jangan cayalah gurau je. Tempat ini merupakan tempat spot untuk bergambar, cuba lihat refleksi bangunan di air tasik, kelihatan seperti cermin. Dari pandangan mata memang cantik dan terpesona dengan refeleksi tersebut.

Mari kita tinjau di pintu masuk Golden Pavilion Temple ini. Bayaran masuk yang dikenakan adalah Y400. Tengok saja tiketnya itu besar gedabak kann. 
Golden Pavilion Temple ini merupakan antara kuil yang terindah. Didirikan pada 1397 oleh Shogun ketiga era Zaman Muromachi, Asahikaga Yoshimitsu dan diberi nama kuil Zen.

Kediaman dibawah ini dinamakan Hojo House, merupakan rumah kediaman ketua sami. Tapi masa kami sampai disini tak ada orang. Mungkin tengah buat upacara sembahyang maklumlah waktu ini waktu kerja bukan cuti hujung minggu.
Ini pemandangan lebih dekat Golden Pavilion Temple. Setiap tingkat dibina dengan seni bina yang berbeza. Bangunan ini dijaga dengan rapi dan sentiasa dirawat supaya kelihatan sentiasa berkilau. Kalau tak percaya boleh berkunjung ke sini dan lihat sendiri bagaimana bangunan ini berdiri dengan megahnya.
Ini merupakan tasik, taman dan gerai kecil di sekitar Golden Pavilion Temple memang terjaga rapi, bersih dan tenang. Terdapat juga gerai menjual minuman, ais krim dan azimat (orang Jepun kebanyakkannya tiada agama tapi percaya dengan azimat yang membawa tuah, kelakarlah).
Keluar dari Kinkaku-ji kena menaiki bas semula ke Kyoto untuk destinasi kami yang seterusnya ke Daerah Gion. Gion memang terkenal dengan sejarah kehidupan geisha serta canal yang sangat cantik. Jom kita ke Gion!
Waktu cepat gelap ketika kami dalam perjalanan ke Gion. Jadi kedai di sekitar Gion sudah mula menutup rapat pintu. Tak apalah tak ada rezeki kami nak tengok geisha. Tapi kami enjoy menyelusuri lorong-lorong dan anak sungai di Gion yang pada ketika itu udara semakin mencengkam tulang kesejukkan. Bertabahlah!
Lorong Gion yang sunyi sepi - Geisha pun dah tidur :-)
Hujan. Sejuk.
Sejuk dan lapar. Cepat-cepat kami mencari restoran untuk makan malam. Di Halal Ramen Gion Naritaya restoran tempat kami mengisi perut dan meluruskan kaki setelah berjalan lebih dari 20,000 steps agaknya. hahaha. Ini antara sajian yang kami order. Ayam goreng memang tak boleh tinggalkan! Rasanya bolehlah dimakan dari tak makan. Lain kali kena bawak siap-siap garam dalam pek kecik. Makanan berkuah di Jepun kebanyakkanya tawar.
Perut dah kenyang, mata dah mengantuk masa untuk pulang. Sebelum pulang kita posing dulu depan restoran. Adioss!
ANEKDOT:
Terima kasih kepada tour guide kami Shafiq dari Japan Travel Crafters.

Catat Ulasan

0 Ulasan